Proces prywatyzacji w toku

W to, ze polska kolei potrzebuje zmian, chyba nikt nie wątpi. Przygotowywany jest właśnie proces prywatyzacji narodowego przewoźnika kolejowego, co ma uzdrowić sytuację w tej firmie. Niezbędnym etapem jest przeprowadzenie konsultingu z szeregu dziedzin. Na początku potrzebna jest analiza wpływu podziału spółki na mniejsze firmy kolejowe na cały rynek w Polsce. Poza tym niezbędny jest audyt finansowy. Konsulting w tym zakresie ma odpowiedzieć na pytanie, jakim majątkiem dysponuje polska kolei oraz jakie ma wpływy i ich bilans w podsumowaniu rocznym. Aż dziw bierze, że dotychczas nikt tego nie zrobił i firma ta właściwie działała po omacku. Cały proces konsultingowy ma trwać ponad rok czasu i ma w nim wziąć pięć firm, które przebadają kondycję firmy w kilku sektorach naraz. Koszt tych analiz ma się wahać w granicach dziesięciu milionów złotych, co wynika z ogłoszonego niedawno przez ministerstwo komunikacji przetargu na tego typu usługi. Należy jednak ostrożnie podchodzić do zagadnienia tych wydatków, ponieważ niedawno podobne zdarzenie miało miejsce w Niemczech. Audyt z zakresu wyników finansowych tamtejszych kolei wykazał, że można w łatwy sposób zaoszczędzić ponad miliard euro rocznie. Jak widać, koszt dwunastu milionów euro, jaki zainkasowała tamtejsza firma konsultingowa, doprowadził do znacznie większych oszczędności, więc całość należy traktować jako inwestycję w niedaleką przyszłość.